Sprovođenje istraživanja u nastavi

Sprovođenje istraživanja u nastavi
Autor: Jasminka Maravić
Da bi mogli valorizovati i poboljšati svoj rad, nastavnici bi trebalo da usvoje praktične i teorijske osnove naučnog istraživanja u obrazovanju.
·         Aktivnosti vezane za istraživanje vaspitanja i obrazovanja uglavnom se odnose na:
·         Sprovođenje akcionog istraživanja kao deo redovnog nastavnog rada.
·         Učešće u terenskim istraživanjima vaspitanja i obrazovanja koje sprovode eksterne naučne institucije.
·         Praćenje i kritičko (ne) prihvatanje rezultata naučnih istraživanja.
Faze u sprovođenju istraživanja
1. Izbor teme
Izbor teme zavisi od potreba koje proizlaze iz same prakse, a potom i od interesovanja za razvoj nauke. Lični afiniteti istraživača takođe utiču na izbor teme. Izbor kursa zavisi od mogućnosti i uslova za sprovođenje istraživanja.
2. Izrada projektnog plana
Stvaranjem projektnog plana uvode se teme, istraživačke metode i metodologija. Razvoj plana takođe utiče na realniji prikaz uslova implementacije u pogledu životne sredine i njene podrške, što je izuzetno važno za nesmetan tok istraživanja. Projektni plan sastoji se od opšteg dela u kojem je tema opisana i objasnjena, i posebnog ili implementacionog dela koji uključuje detalje istraživanja.
Struktura projekta:
Ime
Ime i funkcija istraživača
Naučni problem
Obrazloženje za doprinose
Opšti metodološki pristup projektu
Detaljan opis postupaka i instrumenata za prikupljanje podataka
Opis analize prikupljenih podataka
Opis izveštaja
Kalendar radova
Procenjene procene troškova

3. Sprovođenje istraživanja: primena određenih istraživačkih metoda, prikupljanje podataka, analiza prikupljenih podataka
U istraživanju obrazovanja koriste se različite metode, a neke od njih su:
Deskriptivna metoda predstavlja skup naučno-istraživačkih postupaka koji opisuju pojave u vaspitanju i obrazovanju, odnosno opisuje situaciju bez obzira na uzroke.
Uzročna metoda je skup naučno-istraživačkih postupaka koji se koriste za uspostavljanje uzročno-posledičnih veza između pojava.
Eksperiment je važan oblik uzročne metode, ali razlika je u tome što eksperiment istražuje samo sadašnjost. Eksperiment je namerna indukcija pojava.
Prikupljanje podataka vrši se različitim postupcima i instrumentima:
Rad na dokumentaciji
Sistematsko posmatranje
Intervjuisanje kroz intervjue
Anketiranje putem anketnih upitnika
Ispitivanje putem testova
Prosuđivanje i prosuđivanje putem sudske vage
Da bi se iz prikupljenih podataka utvrdilo šta oni zapravo govore o fenomenu koji se istražuje, potrebno ih je analizirati. Analiza može biti i kvalitativna i kvantitativna. Kvalitativna analiza ima specifičan kurs koji uključuje: smanjenje podataka, sortiranje podataka i donošenje zaključaka. Ovakva analiza zahteva adekvatne instrumente za prikupljanje podataka, poput participativnog posmatranja, besplatnog intervjua, analize dokumentacije.
Kvantitativna analiza se uglavnom vrši pomoću procedura statističke analize. Prednost statistički izraženih podataka je ta što tačno opisuju pojavu. A kvantitativna analiza ima svoj tok koji se sastoji od rangiranja (određivanja redosleda po veličini), grupisanja (grupisanja po veličini rezultata).

4. Interpretacija rezultata
Kao i kod izbora teme istraživanja, i u ovoj fazi istraživanja nastaje subjektivni trenutak. Iako je subjektivnost u interpretaciji neizbežna, naučna etika diktira da izveštaj jasno razlikuje objektivne činjenice koje rezultati istraživanja donose od subjektivnih delova interpretacije.

5. Objavljivanje izveštaja
Svrha naučnog istraživanja je da dobijeni rezultati i zaključci budu dostupni javnosti, jer na taj način omogućavaju praktičnu primenu rezultata, ali i dalja istraživanja. Stoga je prvo potrebno pripremiti izveštaj o istraživanju, a potom ga objaviti.

Izvor
Mužić, V. (2004): Uvod u metodologiju istraživanja obrazovanja. Educa. Zagreb


Коментари